tisdag 5 februari 2013

Några spännande appar

När jag pratar fåglar med barnen på förskolan brukar jag ta fram min telefon och starta en app som heter "Kvitter" I den finns många av våra vanligaste fåglar, men även lite ovanligare så som tex Lunnefågel (som häckar i nordatlanten och talrikast i Storbritannien och på Island enligt Wikipedia) Barnen älskar att lyssna på fåglarna och brukar bli överlyckliga när de sedan hör dem i verkligheten när vi är i skogen. Det finns bild på fågeln och klickar man på bilden vänder den sig och man ser en kort beskrivning av lätet.

En annan app som jag använder mig av när vi är i skogen är en som heter "Svampguiden" Där finns många av våra svampar och ger tips på vilka som är ätliga, inte goda och vilka som är giftiga alt. dödliga. Det finns tydliga bilder på svamparna samt lite information var de växer och eventuella förväxlingssvampar.

En tredje app jag har i telefonen är en som heter "Viltspår" Den visar en skiss över djurets fot och det medföljer en kortare beskrivning av hur djuret bla lever och lite kort fakta om djuret.

Dessa tre apparna är goda hjälpmedel, kostar några kronor men är väl värda sina pengar om man är mycket i skog och mark -både i yrket och privat.

1 kommentar:

  1. Hejsan Åza! Vilka bra tips! Kvitter måste jag omedelbart testa! Svampguiden har jag använt en del - den har en svampnyckel som man kan använd sig av då man vill försöka klura ut vad det är för svamp man hittat..../MIA

    SvaraRadera