fredag 8 februari 2013

Naturhistoriska Museet

Eget studiebesök – Naturhistoriska museet i Göteborg 25/1-13 Grupp Solarna: Helene Granberg Carina Waljehorn Sandra Roos Anna Wikström Sara Karlsson
Vi valde att besöka naturhistoriska museet i Göteborg. Vi anser att studiebesöket är lämpligt för barn som är 3 år och uppåt. Det finns många olika lektioner och guidningar man kan få inom dessa 11 områdena, natur i Sverige, natur i världen, havet, människan och miljön, livets utveckling, utomhus, mekanismer och processer, arbeta laborativt, naturvetenskapens giganter, människan och museimatematik. Det finns även på hemsidan två olika sorters studiematerial som berör livet i sjön och liv i löv som kan användas av såväl lärare som elever innan och efter ett studiebesök på museet. Materialet verkar vara bra och omfattande även om de skulle kunna röra fler ämnen så som exempel livet i havet och kroppen. Materialet beskriver många olika arter och ger tips och råd i hur man skulle kunna utforska olika saker och i hur man använder olika material.
Från 1 september 2012 - 24 mars 2013 har de en tillfällig utställning som handlar om parasiter. "Det finns ingen som lever alldeles för sig själv. Människan blir invaderad av mer än 50 olika parasiter, som suger vårt blod, tränger sig på oss och frossar av innehållet i vår tarm. Uttrycket parasit är inte någon beteckning på någon särskild grupp djur utan syftar bara på en särskild livsstil. I allt från encelliga organismer till däggdjur finns det former som lever parasitiskt. Utställningen är producerad av Bayer Health Care och Museum für Naturkunde i Berlin." www.gnm.se
Här kollar vi på myggor och fästingar. När vi gick vidare kom vi till första "avdelningen" som visade olika djur som lever i och runt vattnet.
Här kan man se hur olika valsorter ser ut och deras skelett.
Lite fakta om kroppen...
Dinosaurieskelett..
Här kommer man in i savannens värld och får upptäcka deras otroliga djur.
Om man tänker på säkerhetsaspekter så upptäckte vi att det var lätt att gå vilse. Så att ha en bra planering på hur man ska hålla ihop barngruppen är ett stort plus. Viktigt att även innan förklara för barnen att man inte får röra djuren så att inget händer. Museet omfattar många olika naturvetenskapliga områden, framförallt djur. Finns många områden som man skulle kunna skapa teman omkring så som havet, savannen, fåglar, kroppen med mera. Tillexempel om vi arbetar med kroppen så skulle vi kunna förbereda genom att prata med barnen om kroppen, vad de har för funderingar och tankar. Efter besöket så kan barnen få berätta vad de lärt sig och vilka nya insikter de kommit fram till. Men om man arbetar med exempel småkryp kan man som lärare använda sig av materialet som fanns på sidan men även låta barnen se på materialet. Vi rekommenderar verkligen att åka dit, det var intressant och givande. Det gäller såväl vi vuxna som för barnen.

1 kommentar:

  1. Hej Solarna! Så bra att ni har fixat in bilderna på bloggen! Jätte-fina! Bra och informativ text om vad man kan göra och vad man ska tänka på då man är med en barngrupp på museet. Utställningen om parasiter verkar väldigt intressant (och ganska läskig!)Nu blev jag verkligen sugen på att åka dit - det var ett tag sedan...../MIA

    SvaraRadera