Experimentguide - Varför kan vi
inte gå på vatten?
NTG201
Rebecca Bergstrand f.d. Svensson
Andersson
Syfte
Undervisingen i NO ämnena ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om sammanhang och nyfikenhet på och intresse för att undersöka omvärlden.
Centralt innehåll
Åk 1-3
·
Materials egenskaper och hur
material och föremål kan sorteras efter egenskaperna utseende och om de flyter
eller sjunker i vatten.
Åk 4-6
·
Vattnets egenskaper.
Uppgift
Dela in eleverna i grupper och presentera
uppgiften. Låt sedan grupperna diskutera vad de tror kommer hända och ställa en
hypotes för att sedan följa instruktionerna för uppgiften.
Vad
behövs:
·
Skolar
·
Vatten
·
Diskmedel
·
Örtkrydda, exempelvis basilika
eller timjan
·
Peppar
Gör
så här:
1.
Häll vatten i den ena skålen.
2. Strö
lite örtkrydda på vattenytan.
3. Häll
en droppe diskmedel i vattnet.
4.
Ta en annan skål och upprepa
försöket med peppar istället för örtkrydda.
Vattnets minsta beståndsdelar, molekylerna hålls samman av starka krafter. Innan diskmedlet droppas i flyter örtkryddan på vattnets ytspänning. Ytspänningen kan hålla uppe lätta föremål på vattenytan men större tyngre föremål sjunker. Människor är för tunga för att gå på vatten men flera insekter kan använda sig utav ytspänningen på vattenytan och därför lätt hoppa omkring där då de inte väger speciellt mycket.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar