fredag 22 mars 2013


Experimentguide - Varför kan vi inte gå på vatten?

NTG201

Rebecca Bergstrand f.d. Svensson Andersson


Inledning

 Eleverna ser många insekter hoppa omkring på vattenytan och börjar kanske ställa frågor kring hur det kan vara möjligt? Varför kan de gå på vatten men inte vi människor?


Syfte

Undervisingen i NO ämnena ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om sammanhang och nyfikenhet på och intresse för att undersöka omvärlden.


Centralt innehåll


Åk 1-3

·         Materials egenskaper och hur material och föremål kan sorteras efter egenskaperna utseende och om de flyter eller sjunker i vatten.


Åk 4-6

·         Vattnets egenskaper.

 
Uppgift


Dela in eleverna i grupper och presentera uppgiften. Låt sedan grupperna diskutera vad de tror kommer hända och ställa en hypotes för att sedan följa instruktionerna för uppgiften.


Vad behövs:
 

·         Skolar

·         Vatten

·         Diskmedel

·         Örtkrydda, exempelvis basilika eller timjan

·         Peppar

 

Gör så här:


1.      Häll vatten i den ena skålen.

2.      Strö lite örtkrydda på vattenytan.

3.      Häll en droppe diskmedel i vattnet.

4.      Ta en annan skål och upprepa försöket med peppar istället för örtkrydda.

 
Förklaring
 
Vattnets minsta beståndsdelar, molekylerna hålls samman av starka krafter. Innan diskmedlet droppas i flyter örtkryddan på vattnets ytspänning. Ytspänningen kan hålla uppe lätta föremål på vattenytan men större tyngre föremål sjunker. Människor är för tunga för att gå på vatten men flera insekter kan använda sig utav ytspänningen på vattenytan och därför lätt hoppa omkring där då de inte väger speciellt mycket.

 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar