fredag 22 mars 2013

Färgexplosion i vatten


Till detta experiment behövs vatten i ett glas, matolja, diskmedel och karamellfärg.  Man behöver även  någon form av pipet för att få upp de olika vätskorna. jag använde mig av avklippta sugrör, som jag doppade i de olika behållarna medan jag höll för öppningen med fingret. På så sätt dras vätskan upp i sugröret och jag kan droppa önskad mängd i vattenglaset.


 Först droppar man  några droppar matolja i vattenglaset och det bildas små oljeprickar på  vattenytan. Sedan droppar man försiktigt en droppe karamellfärg i varje oljeprick. Här har jag använt mig av grön och röd karamellfärg.

När man till sist tillsätter en droppe diskmedel på färg prickarna försvinner ytspänningen  och  oljan  släpper  ifrån  sig  färgen. Färgen bildar då vackra mönster i vattnet, som en färgexplosion.

Av: Johanna Holmblad, klass A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar