söndag 24 mars 2013

Flaskvulkan

Hej!

Jag gjorde ett experiment som kallas för flaskvulkanen. För att utföra experimentet behöver du bakpulver, ättika, diskmedel och karamellfärg om du vill att det ska se lite fräckare ut. Jag hittade ett recept som jag följde men upptäckte efter några gånger (då jag inte gick efter receptet) att det går mycket fortare om man hällde i ganska mycket av varje grej. Jag tror att det kan bli lite roligare experiment för eleverna om det går fort.

Här är receptet:
Häll 1 msk bakpulver i en flaska
Häll 2-3 msk utspädd ättika i ett glas
Tillsätt ca 1 tsk diskmedel och häll ev. i lite karamellfärg
Rör om
Häll blandningen i flaskan med bakpulver

Förklaring:
När bakpulvret blandas med ättikan så bildas det koldioxid. Koldioxiden bildar sedan små bubblor när det blandas med vattnet och diskmedlet. Detta fortsätter sålänge det finns ättika och bakpulver kvar och de färgade bubblorna svämmar till slut över flaskmynningen.


Här är ingredienserna och blandningen



Här har det börjat stiga


Och här svämmar det över
Så här ser det ut uppifrån
Här har det svämmat över så de flyter runt flaskan
/ Elin Karlsson, klass B

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar