fredag 22 mars 2013

Näckrosen - Emma Jonsson

 

Experimentguide - Näckrosen

Detta behövs:


 

·         Papper

·         Vaxkritor

·         Saxar

·         Skålar

·         Vatten

 

 

Instruktioner

 

Låt eleverna:

1.      Rita vackra blommor (inte allt för långa kronblad).

2.      Färglägga med vaxkritor.

3.       Klipp ut blommorna

4.      Vik in kronbladen.


 

 

 

 

 

 

 

När eleverna gjort detta fyller läraren en/flera skål/skålar med vatten. Placera ut på bänkarna så eleverna kan sitta bekvämt under experimentet, alternativt att man placerar ut skålarna på golvet och sätter sig i en cirkel kring dem. Låt nu eleverna diskutera om vad som kommer att hända, eventuellt skriva ner sina tankar och hypoteser. Därefter får samtliga elever placera sina ihop vikta blommor i skålarna med vatten. Undersök vad som händer och låt eleverna dokumentera händelseförloppet med bild och text.



 




Förklaring

 

I pappret finns många mycket små håligheter som innehåller luft. Vattnet sugs upp i håligheterna när blomman läggs ner i vattnet. När luften nu ersätts med vatten blir kronbladen tyngre och ”slår” då ut.

Några elever kommer antagligen tro att blomman kommer att sjunka till botten när den läggs i vatten men det gör den inte. Den feta hinnan från färgen hindrar nämligen pappret från att snabbt suga upp vattnet. När vattnet så småningom sugs upp vecklas kronbladen ut.

 

Att se kronbladen resa sig och att se den hopvikta blomman plötsligt ´”slå ut” leder garanterat till intressanta samtal om vad som händer och varför.

 

Ett tips är att göra spetsiga kronblad då dessa tenderar att ”slå ut” fortare vilket är positivt om du gör experimentet med ett gäng otåliga 6-10 åringar.

 


Från kursplanen för de naturorienterande ämnena – NO (Fysik, Kemi och Biologi)

 

I Lgr11, i kursplanen för NO-ämnena står att ämnet syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om fysikaliska sammanhang och nyfikenhet på och intresse för att undersöka omvärlden.

 

Årskurs 1-3

 

·         Materials egenskaper och hur material och föremål kan sorteras efter egenskaperna utseende, magnetism, ledningsförmåga och om de flyter eller sjunker i vattnet.

 


Lycka till med experimenterandet, Mvh Emma Jonsson f.d. Johansson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar